Recensie: Logan

on

The world is not the same as it was, Charles. Mutants… they’re gone now

!!! spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers!!!

loganmovie-205309

“Oké. Gewoon diep in- en uitademen. Hier geraak je wel over.” Dat was wat ik mezelf bleef vertellen nadat ik Logan had gezien. Ik was zo geschokt dat ik heel even geen pap meer kon zeggen, en mijn vriend evenmin. We zaten daar, alle twee, op onze stoel, helemaal van de kaart. Het einde van een tijdperk, zegt men weleens. Wel mensen, deze keer hebben ze gelijk. Zeventien jaar lang kroop Hugh Jackman in de huid van The Wolverine, in maar liefst 10 films. Zoiets vergeet je niet snel natuurlijk.

Wolverine 2000
The Wolverine in 2000

Verschil met X-Men

In vergelijking met de X-men reeks is Logan heel erg duister en bloederig. Hier en daar zie je al eens een paar klauwen uit een schedel steken (lekker) en het bloed in het rond spatten. Het speelt zich ook 25 jaar later af, dus iedereen is wat ouder. Dat zie je heel duidelijk aan Logan. Maar hetgeen mij nog het meeste choqueerde, was een door alzheimer verzwakte professor X (Charles Xavier nvdr.). Hij raakte een heel gevoelige snaar in mij en ik denk dat dit enorm confronterend moet zijn geweest voor mensen die zo iemand in de familie hebben.
519-film-page-thumbnail Wat je misschien ook al was opgevallen in de trailer, is dat alle mutants verdwenen zijn. Wat is er met hen gebeurd? Waarom worden er geen nieuwe mutants meer geboren (behalve dan via de geschifte dokter Rice)? Deze vragen beantwoorden ze niet echt in de film. Laat dit ruimte voor een prequel van deze sequel (geloof me, ik snap het op de duur ook niet helemaal meer)? Als X-men fan hoop ik dit natuurlijk! Maar van Hugh “Wolverine” Jackman zullen we helaas niets meer horen. Heel jammer, want hij was één van mijn favoriete personages in de series. Misschien wordt het tijd dat ik me verdiep in de comics? Wie weet.

Laura

Laura is het ‘wolverine’-meisje dat kon ontsnappen van dokter Rice en zijn vreselijke praktijken en met de hulp van Logan naar de Canadese grens trok. Dafne Keen (die Laura speelde nvdr.) zette een heel impressionante acteerprestatie neer, zeker als je weet dat Logan haar filmdebuut was! Doorheen driekwart van de film hoor je haar enkel en alleen maar schreeuwen, wat dus voor een vreemd en grappig moment zorgde toen ze plots in Spaans begon te roepen tegen Logan.

logan-x23

Maar wie is Laura of X-23 eigenlijk? Is zij, samen met de andere ontsnapte kinderen, een nieuwe generatie X-men? Wie weet komt er zelfs een aparte film! Alleszins, we zijn nog helemaal niet af van de X-men franchise!

Wat vond jij van Logan? Zet je reacties in de commentsectie hieronder!

Love and kisses! ❤

logan-trailer-700x300