Recensie: Sailor Moon 美少女戦士セーラームーン

In the name of the moon, I’ll punish you!

!!! spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers – spoilers!!!

En mangaserie, een anime, een massa aan films, een musical, videospellen en zelfs een live-action in 2003, allemaal dankzij de ideeën van Naoko Takeuchi . Sailor Moon was in de jaren 1990 een heuse franchise, dat veel kinderen en zelfs volwassenen heeft bekoord. Voor velen, zoals voor mij, was het de allereerste anime die ze ooit gezien hebben. De serie wordt vaak gezien als de serie die het Maho shojo-genre nieuw leven heeft ingeblazen.

Ik geef toe, ik ben erg laat begonnen met mijn anime-verslaving. Het jaar was 2012, ik zou binnenkort beginnen aan mijn opleiding Japanologie en natuurlijk wou ik al wat researchen. Ik botste op Sailor Moon en heb het volledig uitgekeken, in het Japans natuurlijk (ALTIJD in het Japans!). Ookal was ik toen alSailorMoon2 18, ik vond het fantastisch!
Niet omdat het zo een hoogstaande anime is, maar omdat ik een klein beetje van mijn jongere zelf in het hoofdpersonage herkende. Een heerlijke reis naar het nostalgisch verleden. Zeg nu zelf, wat schreeuwt er meer ‘nineties’ dan deze serie? Het draait allemaal rond Usagi Tsukino, of Sailor Moon, een
onhandige tiener die zich steeds overslaapt en in bijna elke situatie haar tranen bovenhaalt. Op een dag ontmoet ze een pratende kat, Luna, die haar zegt dat ze een Sailorsenshi (= strijder) is en het kwaad in de wereld moet bestrijden. Ze krijgt een broche waarmee ze in Sailor Moon kan veranderen en tijdens de eerste acht afleveringen vecht ze (alleen) tegen haar vijanden. Naarmate de serie vordert, komen ook Sailor  Mercury, Sailor Mars, Sailor Jupiter en Sailor Venus erbij. De mannelijke tegenspeler, onmisbaar in een shojo anime, is hier Mamoru Chiba. Hij vecht zonder het zelf te beseffen vaak mee met de Sailor senshi’s en is de mogelijke ‘love-interest’ van Usagi. De volledige anime bestaat uit 200 afleveringen, verdeeld over 5 seizoenen. Die beslaan vijf verhaallijnen, telkens met een nieuwe hoofdvijand.SailorMoon1

Controverse

Toen de anime uitkwam in Amerika, werden enkele (lees: veel)
aanpassingen aangebracht. Zo werden alle referenties naar geweld en dood gemeden en het weinige naakte dat erin verscheen opgeschoond. Er werden zelfs SailorMoon3volledige afleveringen eruit geknipt. De meest radicale en in mijn mening erg kortzichtige veranderingen was de geslachtswisseling van Zoisite
In de originele serie was hij een man en werd er een homoseksuele relatie gesuggereerd met zijn partner-in-crime Kunzite. Daarom werd Zoisite in Amerika veranderd in een vrouw. Ook de relatie tussen Sailor Neptune en Sailor Uranus werd verdoezeld. Zij werden in Amerika als nichten voorgesteld terwijl het origineel een lesbisch koppel was. Zo zijn er nog enkele geslachtsveranderingen gebeurd in de Amerikaanse vertolking. Dat vind ik enorm jammer en zelfs vreselijk belachelijk. Natuurlijk moet je het ook in zijn tijd zien, namelijk de jaren 1990 en Japan was nu eenmaal veel opener op vlak van seksualiteit dan Amerika. Hoe dan ook, ik hou van de anime en het is een echte aanrader voor jong én oud!

Sailormoon4
Sailor Moon Crystal: een moderne remake dat dichter bij de manga ligt dan de originele animeserie. (klik op afbeelding)